luni, 12 iulie 2010

Spatiul gol, plin de adevar



In timpul directoratului sau la Teatrul National din Bucuresti,prin 1991, Andrei Serban i-a invitat pe George Banu si Peter Brook la o intalnire cu artistii romani. Pe scena mare a teatrului l-am ascultat pentru prima oara pe cel care facea parte din elita teatrala mondiala. Nu-i vazusem spectacolele dar cineva, care fusese la Avignon, imi povestise Mahabharata, acea indrazneata mizanscena, ce dura 9 ore. Atunci am auzit prima oara teoria regizorului britanic despre "Spatiul gol".

Aproape 10 ani mai tarziu, aveam sa-l cunosc personal, la Paris, in casa muzicianului Marius Constant. Lucrasera impreuna pentru opera Carmen, proiectul ce a revolutionat criteriile de joc, mizanscena si cant. Era o fiinta senina, cu un zambet calm si o ironie subtila in privirea lui asupra lumii. Ne-a invitat sa-i vedem ultimul spectacol al acelui moment, Hamlet, cu Adrian Lester (actorul de culoare al companiei Cheek by Jowl, condusa de Declan Donellan). Theatre des Bouffes du Nord nu e doar un spatiu teatral, ci un fel de "obiectiv turistic", o legenda a Parisului (si a lumii artistice de pretutindeni), un fel de loc magic, incarcat cu energii si istorii speciale. Peretii pictati in rosu-oranj, scena mica, actorii care joaca la jumatate de metru, publicul avizat si deschis la inovatie care face cozi interminabile pentru un bilet in plus, covorul care marcheaza spatiul de joc, m-au facut sa vad spectacolul incarcata cu duble emotii. Intelegeam, pe viu ce inseamna "Spatiul gol" si "teatrul imediat". Tot spectacolul era construit din subtilitatea relatiilor intre personaje, din motivatii surprinzatoare. Nimic artificial, nici un "bibelou", nici un adaos. Era autentic, viu si simplu.

De aceea, recitindu-i eseul, am decis sa ma opresc asupra fragmentului urmator: "oricine e interesat de procesele din lumea naturala, ar castiga foarte mult daca ar studia conditiile muncii in teatru. Descoperirile pe care le-ar face ar fi de departe mai aplicabile societatii decat studiul albinelor si al furnicilor."
Teatrul si viata sunt unul si acelasi lucru, scrie Brook.



"Cartile Seherezadei", in fiecare zi, de luni pana vineri, la ora 15, doar la Radio Romania Cultural

Niciun comentariu: