joi, 10 februarie 2011

La Odeon, ateliere pentru copii

Mă pregătesc pentru întâlnirile cu copiii, în fiecare sâmbătă, la teatrul Odeon. Iată:



Cărţile Şeherezadei la Teatrul Odeon

- ateliere de lectură interactivă cu Adriana Mocca –

Preambul

Pe vremea mea... existau bunici cu grădini miraculoase şi poveşti pe îndelete. Pe vremea mea, mama avea timp să citească, seara, dintr-o carte, împreună cu copiii ei. Pe vremea mea, profesorii de română predau literatură cu pasiune. Azi e puţin diferit.

„Sunt frântă de oboseală după o zi de muncă, abia reuşesc să-i mai văd pe copii. Să le citesc ceva? Nu se pune problema, aş adormi înaintea lor”, mi se plânge o prietenă, manager într-o firmă de mare succes. „Nu ştiu ce se întâmplă la şcoală, acum au nişte manuale cu totul diferite. Care literatură? Un fel de comunicare ar fi, dar cu exemple din reclame. I-am cumpărat albume, cărţi de aventuri, dar nu ştiu cum să-l fac să citească” îmi povestea mama unui elev de clasa a V-a. Ideea atelierelor s-a născut din experienţa mea de părinte, actriţă şi realizatoare a unei emisiuni culturale, „Cărţile Şeherezadei”. Când îl implici pe copil în jocul de-a teatrul, când îl tratezi ca pe un partener de „scenă”, acesta devine cu mult mai atent, mai responsabil, mai deschis. Şi începe să citească, să descopere o minunată lume nouă!


Motivaţie

Învăţăm să iubim literatura pentru că cineva din apropierea noastră ne citeşte. Ne formăm cu ajutorul unor modele. Dar acestea ajung rar, astăzi, în spaţiul public, astfel că n-ar trebui să ne mire apetenţa scazută a tinerilor pentru lectură şi cultură.

Atâta vreme cât incultura unor personaje mediatizate a devenit aproape titlu de glorie, copiii noştri vor alege acest model. Învăţământul se confruntă cu probleme multiple iar lectura a devenit o activitate “neplacută” care necesită o nouă abordare.

Prezentare

Atelierul “Cărţile Şeherezadei” este un concept de lectură interactivă, într-un spaţiu teatral. Prin joc şi tehnici teatrale copiii parcurg texte importante ale literaturii române şi universale şi deprind gustul pentru lectură şi cultură, într-un mod atractiv, “ca la teatru”, chiar în spaţii teatrale, acolo unde şi actorii citesc texte, repetă sau joacă.
Argument

Implicarea copiilor în lectura interactivă cu un actor profesionist poate să ofere o cheie de intrare pe tărâmul literaturii, prin intermediul jocului. Această formă de învăţare este percepută ca o joacă, atelierul fiind un cadru lipsit de competiţia notelor. Oferă informaţie, relaxare, informaţie cultural-artistică şi deschide gustul pentru lectură.



Public ţintă

l Grupa mică - se adresează copiilor între 5 şi 9 ani.

l Grupa mare – se adresează elevilor între 10 şi 14 ani.





Structura atelierului

l Propunerea textului

l Distribuirea rolurilor. Lectura unui fragment pe roluri.

l Discuţii pe marginea textului.



Obiective

l Să dobândească noi cunoştinţe literare.

l Să citească texte importante în timpul atelierelor.

l Să deprindă comunicarea expresivă.

l Să depăşească timiditatea.



Durată, frecvenţă, număr de participanţi

l Timp de lucru: 90 minute cu 2 pauze

l Săptămânal, sâmbătă dimineaţa, timp de 6 săptămâni.

l Debut – 12 februarie 2011.

l Număr participanţi: 10-12.

l Orar – grupa mică – 11-12,30, grupa mare – 13,30 – 15.


Plan ateliere grupa mică

· Antoine de Saint Exupery – Micul prinţ

· Michael Ende – Momo

· Lewis Caroll - Alice în Ţara Minunilor

· Nikolai Nosov – Aventurile lui Habarnam

· Al. Mitru – Legendele Olimpului

· C.S.Lewis – Cronicile dinNarnia

Plan ateliere grupa mare

· George Andreescu – Iliada (repovestită pentru copii)

· Mircea Eliade – Romanul adolescentului miop

· Antoine de Saint-Exupery – Micul prinţ

· Shakespeare povestit pentru copii

· Ion Luca Caragiale – O scrisoare pierdută

· J.D. Salinger – De veghe în lanul de secară

Un comentariu:

diversediversificate spunea...

Sarbatori luminate!

http://www.youtube.com/watch?v=gX1G3OMHrCw&feature=player_embedded